Zlepšit známku 5 na 2 za dva měsíce? A i to se dá!


Dnes s vámi budu sdílet příběh jednoho z mých žáků Davida, který měl na začátku prázdnin před sebou těžký úkol: Udělat reparát z angličtiny. Že někdo propadne v sedmé třídě základní školy z jazyka se může stát. Nicméně jazyk není memorování slovíček a vyžaduje obtížnější a náročnější přípravu, než jiný předmět. Individuální doučování může studentům hodně pomoci, aby takovýto těžký úkol zvládli v krátkém čase.

Mamka Davida byla odhodlaná dát Davidovi takovou podporu, aby reparát udělal. Proto oslovila i mě. S Davidem a jeho mamkou jsme se setkali na konci školního roku před prázdninami, když už David věděl, že má na vysvědčení z angličtiny pětku a že ho na konci prázdnin čeká reparát z angličtiny. 

Po dvou měsících intenzivní pravidelného doučování a přípravy na reparát byl David stále nervózní, zda-li reparát udělá, či nikoli. Zvládl to!
  • Jak to dokázal? 
  • Jak se učil? 
  • Co dělal jinak něž doposavad, že reparát zvládl?

Každý žák vyžaduje samozřejmě individuální přístup, nicméně s každým žákem mi funguje to, když s ním pracuji v doučování s těmito třemi základními principy:

  1. Plán učení ("My success") s mezicíli
  2. Opakování, vysvětlování a opakování
  3. Kreativita, asociace, hra


Pojďme se na tyto tři kroky detailně podívat.



1) Vytvořili jsme "Success list" - plán učení s plněním mezicílů

Úspěch v učení je i v tom, že žák ví, co již zvládl a co naopak ještě  ne. Na začátku jsme si s Davidem vytvořili učební plán toho, co se měl naučit (mezicíle): slovíčka, gramatika, mluvení, články. Naplánovali jsme hodiny doučování a  pustili jsme se do toho. David si sám psal na svůj "success list" své pokroky a plnění úkolů, sám si hodnotil  v % na kolik přípravu sám zvládl.



Dobrá příprava je polovina úspěchu. Davidovi to pomohlo vidět svůj pokrok v učení a také v tom, že si sám upřímně uvědomoval, co se již naučil a jak  dobře a dostatečně se sám doma učil.


2) Opakování, vysvětlování a znova opakování

S Davidem jsme si opakovali každý týden slovíčka (v příkladech a ve vytváření spojení a frázích) a gramatiku (sám svými slovy mi vysvětloval gramatiku, jak ji chápe, kterou jsme se učili předchozí týden). Pro opětovné opakování jsem Davida naučil techniky tečkování, kartiček, mnemotechnických pomůcek (o metodách učení zase někdy jindy). Davida hodně bavila výměna rolí, kdy se on stal na chvíli učitel a já žákem.

David se jednoduše přestal jen "učit" angličtinu, David angličtinou začal žít.


3) Kreativita, asociace, hra

Učení má být hlavně zábava. Držím se vždy principu: učení je hra. A hra není jen pexeso nebo člověče nezlob se.  Zábava je totiž vždy dobrá motivace. Pokud jde o efektivní rychlé učení, vyžaduje náš mozek příběhy, než strojový text. Snáze si zapamatujete příběh pohádky O Červené Karkulce, než celý text pohádky. David se tedy učil krátké příběhy. 

Dokážete-li hru zapojit do učení se jazyka, je samotné "memorování" přirozenější a tudíž rychlejší. Ideální hra je propojení sluchu, zraku, hmatu, mluvení a i pohybu.

Pokud dokážete v učení se jazyka do učení zapojit kreativitu, asociace a hlavně hraní si, z 90% jste vyhráli. Uveďme si příklad. Davida baví počítačové hry, a tak jsme těžko zapamatovatelná slovíčka vždy spojovali s něčím, co se mu vybavilo právě u počítačových hrách, kde je angličtiny požehnaně. A když jsem se Davida zeptal, co přesně se mu vybaví u slovíčka "why" (česky proč), řekl mi: "za pět". Toto je dobrý příklad asociace.

A jak David hodnotí individuální doučování angličtiny osobně?

Osobně jsem byl na Davida hodně hrdý, když mi po reparátu sám volal, že to udělal za dva. Spolu jsme spontánně natočili video, krátké video, jak doučování vnímal sám. (Jen upozorňuji, že jsem byl sám nervózní a na konci se mi začali i motat slova, tak prosím o shovívavost :)


Těší mě, že David nalezl v angličtině kamaráda a spojence a ne další otravný předmět. David od září se mnou v angličtině pokračuje dál.

Já doufám, že někoho Davidův příběh inspiruje, aby i sám popřemýšlel nad individuálním doučování jazyků pro sebe nebo pro své dítě.

Individuální výuka jazyků je doopravdy nejefektivnější  a nejlevnější způsob, jak se rychle naučit cizí jazyk.

Chcete vědět více? Máte dotaz? 
Těším se na Vaše dotazy a podněty.
Jaromír



0 Komentáře