Jak efektivně používat Kartičky na učení™?


V prvé řadě faktická otázka na tělo: víte, co to Kartičky na učení™ vlastně jsou? V úvodním obrázku je vytvořená kartička, ale není zrovna zase tak dobrá pro efektivní a rychlé učení. Jak vytvořit správné Kartičky na učení™ a jak je efektivně používat pro učení jazyka, se dozvíte přesně v tomto článku.

Kartičky na učení™ (v angličtině "flashcards") jsou oblíbeným  a asi nejčastěji používaným studijním nástrojem, z něhož mohou těžit všichni od prvňáčků v základní škole až po studenty vysokých škol. Kartičky na učení™ vám umožňují pracovat s informacemi efektivním způsobem, který usnadňuje jejich zapamatování.

Co přesně Kartičky na učení™ jsou?

Co Kartičky na učení™ přesně jsou? Kartičky si můžete vytvořit v různých rozměrech a různých formách. Nejčastější velikost je A6 nebo A7 s řádky, nebo jsou kostičkované ale i čisté bez linkování. Pro vyzkoušení postačí na začátek, když si nastříháte čtvrtku. Tvrdší papír je  vždy lepší.  Lze použít též kartičky do kartotéky.

Na každou stranu Kartičky na učení™ si následně poznačíte to (napíše, nakreslí, vytvoří symbol), co si chce zapamatovat a naučit se. Jak nejefektivněji si na kartičky poznačit to co se chcete naučit si také vysvětlíme v tomto článku.

Proč si raději vytvořit Kartičky na učení™ vlastní?

Dnes je samozřejmě možné si Kartičky na učení™ koupit předtištěné nebo si je vytvářet digitálně přímo v aplikaci v mobilu. Na první pohled možná láká jedinečná ilustrace nebo praktičnost aplikace. ALE. Pokud se chceme nicméně hlavně učit, je lepší si Kartičky na učení™ vytvořit vlastní. Proč?

Právě proces vytváření si vlastní kartičky je součástí učení. A učení s vlastními Kartičkami na učení™ bude efektivnější. Jeden ze zásadních procesů učení je přijmutí nových informací a formulace do vlastních slov a vlastních výrazů. Formulujete si informaci vlastními slovy.To vytváří v mozku hodě silná nervová synaptická spojení, která jsou pro každou osobu jedinečná.

Pojďme do konkrétního příkladu:
Když si vymýšlíte, co přesně vám dané slovíčko připomíná, co by ho vizuálně mohlo znázorňovat, co je případně jeho antonymem nebo synonymem nebo nejlepší frázi, ve které byste jej použili, jakou situaci si vybavíte, když toto slovíčko použijete, jak dané slovíčko zní nahlas a nebo co vám připomíná,  to vše může být již proces efektivního učení. 

Nejrychleji se učíte, když dokážete zapojit vlastní fantazii, tvořivost a všechny smysly. Na tomto místě je nejdůležitější, JAK přesně a správně si správnou Kartičku na učení™ zhotovit. Není to nic složitého, je pouze zapotřebí ctít pár základních principů. Ne má smysl mít na kartičce deset věcí k jedno věci, kterou si chci zapamatovat nebo jen opsaná fakta z učebnice. K tomu Kartičky na učení™ neslouží.

A pokud začnete používat cizí, nikoli vlastnoručně vytvořené Kartičky na učení™, nebo předtištěné Kartičky na učení™, ochuzujete se tak o proces vytváření Kartiček na učení™, tedy o část procesu učení.

Jak přesně Kartičky na učení™ fungují?

Kartičky na učení™ jsou efektivní podporou metakognitivních výukových a studijních postupů, které může pro své studenty zvolit každý lektor nebo učitel jazyků. Naši jazykoví kouči učí své studenty učí Kartičky na učení™ používat jak na slovní zásobu, tak i na gramatiku. Používáním Kartiček na učení™ využíváte daleko více své osobní a profesní zdroje. Jako student tak můžete objevovat v procesu učení své silné a slabé stránky. A navíc - Kartičky na učení™ každému studentovi pomohou též v samotném metaučení - v rozvoji učení se učit.

Jak váš mozek čte jednu stranu kartičky, musí si aktivně vzpomínat na odpověď, kterou jsme si poznačili na druhé straně. Nazýváme to metapoznání. Výzkumy ukazují, že tato metoda výrazně napomáhá rychlejšímu zapamatování si správných odpovědí a znalostí - rychleji nahráváme informace do naší paměti. A opakování si učiva s Kartičkami na učení™ zlepšuje i samotný výkon paměti. 

Proč vám Kartičkami na učení™ pomáhají se učit?

Je to zejména ze dvou důvodů:  jednak Kartičkami na učení™  aktivně zapojují vyvolávání  paměti mozku a  je vhodnou metodou pro rozvoj metakognitivních schopností.
  1. Kartičkami na učení™  aktivně zapojují vyvolávání  paměti - Kartičky trénují váš mozek, aby si pamatoval koncept látky, kterou se právě učíte, zcela od nuly (proces metapoznání).  Když se podíváte na přední stranu kartičky, váš mozek se aktivně snaží zjistit odpověď na její zadní straně. Ukázalo se, že aktivní vyvolání  paměti posiluje silnější neuronová spojení v mozku, což  právě pomáhá zlepšovat paměť. A protože jsou Kartičkami na učení™ skvělým nástrojem pro opakování slovíček a frází, aktivně tak zapojujete mozek - trénujete ho.
  2. Kartičkami na učení™ jsou vhodné pro rozvoj metakognitivních schopností - Trochu srozumitelněji řečeno: Studium s Kartičkami na učení™ vás nutí zapojit se učením do vlastní sebereflexe (tzv. definice metakognice viz. managementmania.com). Jak dobře jste vlastně znali odpověď na zádní straně kartičky? Jak moc kompletní byla vaše odpověď? Tento typ sebereflexe je klíčovou součástí zakořenění vzpomínek a prohlubování znalostí.

Jsou Kartičky na učení™ efektivní metodou, jak se učit jazyk?

Ano jsou a velice efektivní. Jedna psychologická studie z Kalifornské univerzity v Los Angeles zdůraznila význam opakování s použitím poznámkových kartiček (našich Kartiček na učení™)  k přípravě na zkoušku nebo test. Můžete se naučit všechny odpovědi za jednu jedinou hodinu, ale váš mozek začne zapomínat postupně informace. Váš mozek si jednoduše nevzpomene na to, že viděl dříve danou poznámku. V paměti nám vznikají mezery různého charakteru: 
  • "Tohle jsem se učil, ale zaboha si na to nevzpomenu!" 
  • "Tohle slovíčko jsem se doopravdy učil?"
  • "Neee, vím, kde přesně to v učebnici je, ale ne a ne si vzpomenout!"
  • "DEM... něco, ale jak to slovíčko je dál...?!"

To, že si na něco nevzpomeneme je správně. Věděli jste, že zapomínat je lidské a přirozené? Podle vědců průměrně člověk zapomíná mezi 10 - 20% toho, co se naučil a co se osvojil.  Zapomínat nebo si nevzpomenout není tedy chyba, jak nás to učí ve škole, ale přirozenost lidského mozku.

Naše studenty učíme tzv. Mezerové opakování s Kartičkami na učení™: což je pravidelné opakování látky, kterou se naši studenti učí.

Pravidelné opakování je základem k zapamatování si více slovíček a frází a i nezapamatovatelných věcí. Když se učíme jsou i věci, které si prostě ne a ne zapamatovat. Chce to jen vyzkoušet jinou techniku učení. Našim studentům pomáháme si osvojit Mnemotechnické metody právě s Kartičkami na učení™.

Jak si poznačit na Kartičky na učení™ to, co se chci naučit?

Nejběžnější použití Kartiček na učení™ ke studium jazyka je na slovíčka nebo fráze (na jednu stranu si napíšete dané slovíčko a na druhou stranu jeho význam v češtině). Mohou však být použity pro mnohem víc než jen slovní zásobu! 

Zde je několik příkladů toho, že se kartičky dají použít i v jiných oborech, než jen v jazycích:
  • Známé osobnosti - Na první stranu jméno a na druhou stranu kartičky čím je tato osobnost známá, čím se proslavila
  • Klíčové události -  Na první stranu název události a na druhou stranu kartičky detail této události a k čemu došlo
  • Klíčová období - Na první stranu název daného období a na druhou stranu kartičky čím se toto období vyznačuje (renezance, baroko, secese, ...)
  • Matematické vzorce - Na první stranu název vzorce a na druhou stranu kartičky přesné znění vzorce a definice, kdy jej mohu použít
  • Diagramy - Na první stranu náčrt tohoto diagramu a na druhou stranu kartičky význam, detailní popis
  • Postava - Na první stranu jméno a na druhou stranu kartičky čím je tato postava charakteristická
Pojďme se soustředit na učení jazyků a na to jak si vytvořit správné Kartičky na učení™. Nemusíme zde chodit příliš do podrobností, protože všichni víte, jak si jednoduše vytvořit Kartičky na učení™. Zde je pár doporučení, které vám proces vytváření Kartiček na učení™ zpříjemní a možná se tvorba Kartiček na učení™ stane pro vás i zábavou.
  1. Vytvořte si vlastní Kartičky na učení™ (proč viz popis výše)
  2. Používejte různé barvy na psaní (slovesa, koncovky, předložky,  atd. spojení jinou barvou)
  3. Používejte různou barvu samotných Kartiček na učení™ (tématicky, obsahově, na jednotlivé lekce, atd)
  4. Kreslete, malujte, dělejte náčrty, používejte symboly atd. (nejde o umění, jde o znázornění)
  5. Propojujte Kartičky na učení™ mezi sebou (např. nevím-li jak se řekne osm, napíši si na číslovku sedm pomůcku v daném jazyce "osm")
  6. Na jednu Kartičku na učení™ jeden fakt nebo otázka (nemíchejte více fakt na jedné Kartičce na učení™, vyhnete se iluzi soupeření informací v mozku)
  7. Propojujte obrázky se slovy (efekt nadřazenosti vizuální stránky informace - snáze si pamatujeme obrázky než slova)
  8. Používejte mnemotechnické pomůcky (cokoli, co pomáhá vytvářet asociaci mezi dvěma informacemi - např. asociativní obrázky a obrazce)
  9. Rozbijte komplexní koncepty do více jednotlivých otázek (každý odstavec příběhu na jednu kartičku)
  10.  Opakujte si s Kartičkami na učení™ (opakování je matka moudrosti a to zde platí dvojnásob)

Jak se s Kartičkami na učení™ začít učit?

  1. Učte se nahlas - říkejte si své odpovědi nahlas. toto je způsob, jak se mentálně nepodvádět sám sebe, než se kouknete na druhou stranu kartičky. Zabrání to i iluzi soupeření informací v mozku, přesněji co je rozpoznání daní informace a co vyvolání vzpomínky na informaci (recall vs. recognition). Vyřknete-li odpověď nahlas, jste si jistí, že danou odpověď doopravdy znáte a ne že o ní víte, že existuje.
  2. Učte se z Kartiček na učení™ z obou stran - toto je způsob jak ve vašem mozku vytvářet  silná nervová  synaptická spojení. Je důležité, aby paměť fungovala z obou směrů Kartičky na učení™. Pokud budete schopní odpovědět na obě strany Kartičky na učení™, budete schopní dosledovat tuto neurologickou stopu (synaptické spojení v mozku) zpět k odpovědi. Pokud budete kupříkladu studovat pouze jednu stranu kartičky, dejme tomu anglické slovíčko bull (v češtině býk), že to znamená býk, ale následně budete dotázání , jak se řekne anglicky býk, nebudete možná schopni danou odpověď nalézt. Proč? Protože jste danou Kartičku na učení™ nestudovali oběma směry.
  3. Kartičkami na učení™ nejsou zázračnou metodou, jak se učit jazyk. Kartičkami na učení™ jsou jednou z mnoha skvělých efektivních metod, jak se učit slovíčka a fráze. Jsou jako luk a šíp. Ani luk a šíp nepoužijete ve všech možných situacích střelby. Musíte si být sami vědomi, v jakých situacích se Kartičky na učení™ hodí a kdy nikoli.

Klíčem je však vědět, jak se s Kartičkami na učení™ jazyk učit. - Učit se s Kartičkami na učení™ znamená mnohem víc, než jen převrácení kartiček z jedné strany na druhou a hádat, co tam je.

Chcete-li opravdu těžit ze všeho, co nabízejí Kartičky na učení™, vyzkoušejte kupříkladu Metodu 3 hromádek

Závěrem: Kartičkami na učení™ musíte prostě vyzkoušet!

Zajisté již víte, jak byste  Kartičku na učení™ v úvodním obrázku vylepšili a co je na ní matoucí a možná nedostačující. Ať už používáte papírové indexovací Kartičky na učení™ nebo digitální verzi Kartiček na učení™, jsou vynikajícím způsobem, jak nejen studovat novou látku, ale zejména se ji naučit.

Doufáme, že vám tento článek něco dal, inspiroval vás. vyzkoušejte si Kartičky na učení™ sami. Pokud vám budou fungovat, používejte je k učení slovíček a frází ale i gramatiky, pokud ne, zkuste  jiné techniky a metody. Hlavně učení nevzdávejte.

Chcete vědět více tipů o Kartičkách na učení™? Sledujte náš profesní blog nebo nás přímo kontaktujte! Těšíme se na vás!

0 Komentáře