Metoda 3 hromádek s Kartičkami na učení™

Drilovací kartičky na slovíčka jsou hodně známá metoda učení slovíček s flashcards. Metoda tří hromádek dělá z opakování slovíček hodně efektivní způsob, jak si opakovat slovíčka a fráze tak, abychom jsme si slovíčka a fráze rychleji zapamatovali a co hlavně - ne je tak snadno nezapomínali. Tato metoda jde ruku v ruce s tím, jak funguje náš mozek.

Kartičky na učení™ a metoda tří hromádek

Základem učení je dostatečné opakování. Tato metoda je zaměřena nejprve na to, co částečně již víte, a pak na to, co ještě nevíte. Pro nás je v učení zcela zásadní si uvědomit, které slovíčka a fráze známe a víme použít (které umíme), a na které si jen vzpomeneme částečně (neumíme je plně). Slovíčka, které vůbec ještě neumíme jsou jasná.

Když si opakujeme s Metodou tří hromádek slovíčka s Kartičkami na učení™ vytváříme si tři hromádky
  • ANO 
  • MOŽNÁ 
  • NE 
Uveďme si konkrétní příklad. Naučíme se v němčině slovíčko die Unterhaltung (česky zábava) a umíme jej použít ve větě, v záporu, v otázce. Přeložíme si jej z češtiny do němčiny a naopak. Dlouho nad slovíčkem ani nepřemýšlíme. Takové slovíčko "umíme" a odložíme si jej do hromádky ANO (UMÍM). Oproti tomu slovíčko die Herausforderung (česky výzva) si ne a ne zapamatovat. Víme, co je na kartičce na učení přesně napsané, známe třeba i frázi na druhé straně nebo i obrázek co tm je, ale význam se nám ne a ne vybyvit. Nebo máme význam téměř na jazyku a ... nic. Takové slovíčko patří přěsně do kategorie "čístěčně si vzpomeneme" v této metodě do hromádky MOŽNÁ. A třetí slovíčko anstrengend (česky náročný) si vůbec nevybavíme a stále netušíme, co znamená. Takové slovíčško patří do hromádky NE (NEVÍM).


Detailní kroky učení s Kartičkami na učení™ a Metody 3 hromádek

Zde jsou jednotlivé detailní kroky učení s Kartičkami na učení™ a Metody 3 hromádek:

  1. Projděte celou hromádku vašich Kartiček na učení™ a na každou z nich si položte otázku. 
  2. Pokud tyto informace zcela znáte (aniž byste museli kartu otočit), vložte ji do hromádky ANO. 
  3. Pokud tyto odpověď neznáte, vložte Kartičku na učení™ do hromádky NE. 
  4. Pokud znáte odpověď, ale musíte Kartičku na učení™ otočit, abyste si správnost odpovědi potvrdili, vložte ji do hromady MOŽNÁ. Pozor, buďte k sobě upřímní: Když se podíváte na stranu Kartičky na učení™ A) a řeknete si: „to jsem věděl!“ nebo „Můžete mě zastřelit, vím to, ale prostě si na to teď nevzpomenu!“ - nebo pokud otočíte na druhou stranu Kartičky na učení™ B) a řeknete si „Ach jo, věděl jsem, že to! “pak vložte kartu do hromady MOŽNÁ. 
  5. Posuňte hromádku ANO na stranu. Posuňte hromádku NE na stranu (ale ne příliš daleko). 
  6. Vezměte si do ruky hromádku Kartiček na učení™ MOŽNÁ a začněte nejdříve s těmito kartami. Tyto kartičky obsahují informace, které již znáte. To znamená, že informace jsou vám již částečně známy a váš mozek je částečně rozpoznává (tzv. information recognition) Tato informace bude vyžadovat nejmenší úsilí a čas na úplné naučení se, protože už jste na půli cesty. 
  7. Projděte všechny Kartičky na učení™ v hromádce MOŽNÁ a přidávejte Kartičky na učení™ do hromádky ANO, jakmile se je plně naučíte. Pokud Kartičku na učení™ ještě plně neznáte, vložte ji zpět do hromádky MOŽNÁ a vracejte se k ní (opakování), dokud se ji nenaučíte. 
  8. Toto dělejte i z druhé strany - začněte se stranou B) Kartičky na učení™ a pokračujte druhou stranou A) 
  9. Nakonec všechny vaše Kartičky na učení™ MOŽNÁ skončí na hromádce ANO. 
  10. Řešení hromádky NE. Tyto Kartičky na učení™ budou nejobtížněji zpracovatelné, protože informace jsou pro vás pravděpodobně úplně neznámé. Zkuste si případně vytvořit novou Kartičku na učení™ s jinou pomůckou, která vám umožní si odpověď snáze zapamatovat. 
  11. Projděte si tuto hromádku NE, dokud je všechny nezvládnete. Jakmile se naučíte každou Kartičku na učení™, přidejte ji opět do své hromady ANO. A opět mějte na paměti, že 10% - 20% neznáma je pro váš mozek přirozený stav. 
Pamatujte, že hromádka Kartiček na učení™ MOŽNÁ, je ta nejdůležitější a nejzrádnější. Nenechte se oklamat svým vlastním mozkem. Je jednoduché sklouznout k tomu, že oslete sami sebe a řeknete si: " tohle je jasný, to chápu". Požádejte svého jazykového kouče nebo své přátele, aby vás vyzkoušeli s vašich Kartiček na učení™! Existuje obrovský rozdíl mezi testováním sebe sama a od někoho jiného, kdo vás drží v odpovědnosti.

Počkejte den nebo dva dny a poté znovu projděte VŠECHNY Kartičky na učení™. Tentokrát se prozkoušejte z druhé strany Kartiček na učení™. Nezapomeňte si Kartičky na učení™ nejprve promýchat.  Váš mozek si pamatuje i pořadí a může vás ošálit. To se může stát.

Přesunuly se nějaké Kartičky na učení™ zpět  do kopičky MOŽNÁ VÍM nebo NEVÍM? Přečtěte si je nahlas a napište další věty a spojení.

Je opravdu skvělé, pokud vás může zkoušet a čist se svámi někdo známý. Je snadné přimět sebe k tomu, abych si řekl: „Jo, to jsem věděl.“ A to je sebeklam. Ale pokud jste si na to hned nevzpomenuli, je dané slovíčko nebo slovní spojení stále v hromádce  MOŽNÁ VÍM.  Při zkoušení a při učení, kdy si říkáte slovíčka a slovní spojení nahlas, si na to musíte vzpomenout ihned bez váhání. Pak teprve daná Kartička na učení™ patří do hromádky VÍM.

Hodně zdaru při opakování! 


A kdy se mnou začnete s první hodinou Vy?




0 Komentáře